PANDUAN PENGGUNAAN TEKNOLOGI MAKLUMAT DAN KOMUNIKASI (ICT) DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN (p&p).
1. Apakah maksud penggunaan ICT dalam p&p?
Penggunaan ICT dalam p&p bermaksud menggunakan ICT secara berfikrah, terancang dan bersesuaian untuk meningkatkan kecekapan proses dan keberkesanan p&p.
2. Apakah manfaat ICT dalam pembelajaran?
Penggunaan ICT secara berfikrah, terancang dan bersesuaian dengan keperluan dalam pembelajaran;
• Berupaya meningkatkan kefahaman dan penguasaan murid terhadap pelajaran.
• Memberi peluang pembelajaran yang sama kepada semua murid yang pelbagai keupayaan.
• Meningkatkan motivasi murid.
• Membolehkan pembelajaran bersendiri (individualise learning).
• Membolehkan murid mengakses maklumat yang sukar diperolehi.
• Membolehkan murid mengumpul maklumat yang perlukan masa yang lama atau terlalu mahal untuk diperolehi.
• Mewujudkan suasana yang menyeronokkan dan mencabar.
• Membolehkan murid mencuba atau melaksanakan eksperimen yang sukar, terlalu mahal, mustahil atau bahaya untuk dilaksana secara biasa.
• Meningkatkan daya kreativiti dan imaginasi murid.
• Memberi peluang kepada murid belajar secara berkesan dengan bimbingan yang minimum.
• Meningkatkan kemahiran ICT.
3. Bagaimana menggunakan ICT dalam p&p?
Dalam konteks penggunaan ICT dalam p&p, tiada satu cara pun boleh dikatakan sebagai terbaik dan mesti digunakan. Pendekatan terbaik yang sebenarnya ialah apabila penggunaan ICT sesuai dengan keperluan murid serta dapat membuahkan hasil yang diharapkan dalam jangka masa yang munasabah.
Penggunaan ICT dalam p&p dapat dilihat dari dua aspek, iaitu aspek pengajaran guru (guru mengguna ICT) dan aspek pembelajaran (murid mengguna ICT).
Dalam konteks pembelajaran, penggunaan ICT dalam p&p boleh dikategori sebagai:
• Tutorial
• Penerokaan (eksploratori)
• Aplikasi
• Komunikasi
Dalam konteks pengajaran pula, ICT boleh diguna sebagai alat persembahan dan alat demontrasi.
No comments:
Post a Comment